چالش ده‌ساله توسعه فردی من: ده سال داشتم چه غلطی می کردم؟!

این روزها در چالش ده‌ساله، مردم  تغییر ظاهری خود را در فاصله ده‌ساله (معمولا با مقایسه عکس سال  2009 با عکس سال 2019) به نمایش می‌گذارند.

اما به نظر من عمیق‌تر  و مفیدتر این است که  خود را با گذشته خود، در زمینه توسعه فردی مقایسه کنیم و ببینیم چقدر رشد داشته باشیم  و چقدر ناکامی؛ کجاها را درست رفتیم و کجاها را غلط.

من این چالش را برای خودم در اینجا اجرا می‌کنم.  دوستان دغدغه‌مند توسعه فردی (به‌ویژه بچه‌های متممی)‌می‌توانند این چالش را به صورت عمومی یا خصوصی برای خودشان انجام دهند.

 عنوان وضعیت در سال 2009  وضعیت در سال 2019 وضعیت دستیابی به هدف مهم‌ترین علل موفقیت یا عدم‌موفقیت
 مدرک تحصیلی  لیسانس دانشگاه آزاد
 دکتری دانشگاه روزانه
دستیابی کامل انتخاب درست رشته و  دانشگاه، تلاش، کمی خوش‌شانسی
 تعداد مقالات علمی منتشره  صفر  بیش از 30 عنوان (برآورد ذهنی غیردقیق) کمتر از حد توانایی‌ها و تلاش‌ها اعتماد به نفس بیش از حد و کمک نگرفتن از افراد باتجربه‌تر
 تعداد کتاب‌های منتشره  صفر  یک (یکی دیگر در آستانه انتشار) کمتر از حد توانایی‌ها پراکنده‌کاری و تخصصی‌ کار نکردن
 نوازندگی  نوازنده آماتور سه‌تار  نوازنده آماتور سه‌تار عدم توفیق در یادگیری تار و دوتار از دست دادن زمان به علت برخی نگرش‌های اشتباه در زمینه توسعه فردی
 دانش عمومی و غیرعمیق (کمتر از حد صاحب‌نظر بودن و بیشتر از حد بی‌سواد بودن)  توسعه، موسیقی، حسابداری، علوم سیاسی، فلسفه، کامپیوتر، روشنفکری دینی
 توسعه، موسیقی، حسابداری، علوم سیاسی، فلسفه، کامپیوتر، روشنفکری دینی، بازاریابی دیجیتال، معنویت، روان‌شناسی  بیشتر از حد انتظار (البته به قیمت مطالعات تخصصی کمتر)  عشق به مطالعه و یادگیری
 دانش تخصصی  هیچ  اقتصاد کشاورزی، اقتصاد کلان، بازاریابی، ترجمه، پروژه عقلانیت و معنویت ملکیان
 دستیابی (اما کمتر از حد توانایی‌ها)  پراکنده‌کاری ضربه زد.
 سوابق شغلی  سابقه کوتاه کار در کافی‌نت و بانک (تقریبا هیچ)  اشتغال در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، کارهای دانشجویی و پژوهشی پراکنده، تدریس سه‌تار  همچنان شغل دائمی و پایدار ندارم.  موفقیت به علت مهارت‌های زیاد، عدم‌موفقیت به علت مهارت‌های اجتماعی ضعیف و عدم‌تمرکز کامل روی شغل
 درآمد  صفر  توانایی تامین مخارج یک زندگی مجردی!  دستیابی (اما کمتر از حد توانایی‌ها)  ضعف در مهارت‌های اجتماعی، پراکنده‌کاری، پول‌دوست نبودن!
 تسلط بر نرم‌افزارهای تخصصی  پریمیر  ورد، اکسل، استاتا، ایویوز، rats  دستیابی  تجدیدنظر در روش یادگیری
کتاب‌های مطالعه‌شده کم زیاد دستیابی متاسفانه آمار دقیقی ندارم اما قطعا تعداد عناوین مطالعه‌شده بیش از 100 برابر شده
فیلم‌های دیده‌شده کمتر از 50 بیش از 1000 دستیابی لذت!
شنیدن موسیقی زیاد زیاد به علت کمبود وقت کمی کمتر از قبل شده لذت!
وضعیت روحی روحیه متوسط روحیه بالا +وقفه‌ها و بی‌ثباتی موقتِ روحی در گذشته پیش‌بینی‌نشده  علت برخی رکودهای سال‌های قبل، کمال‌گرایی و برخی وسواس‌های فکری بوده که تقریبا برطرف شده است.
نگرش و مدل ذهنی در ابتدای تغییر تغییرات مثبت بسیار زیاد دستیابی مطالعات، تاملات و تمرین‌های زیاد

به عناوین جدول می‌توان افزود ولی فعلا همین حد کافی است. نتیجه‌گیری کلی من از این مقایسه (چالش) برای ادامه زندگی این است:

1- در زمینه کسب درآمد و کسب موفقیت‌های مالی ضعیف هستم. البته بخشی‌اش بر می‌گردد به قانع بودن  و شصیت علم‌طلب من ولی می‌توانم بسیار قوی‌تر از این عمل کنم. کسب درآمد و اشتغال را تازه شروع کردم ، تا الان بیشتر دنبال کسب مهارت بودم، از این پس نوبت تبدیل مهارت‌ها به درآمد است. تاکنون بیشتر دنبال کشت بودم، از این پس وقت دروست.

2- پراکنده‌کاری و مطالعه عمومی گسترده تاکنون به فعالیت‌های متمرکز و تخصصی من ضربه زده است. شاید در دوران جوانی تجربه کردن چیزهای مختلف و مطالعات گسترده در زمینه‌های مختلف چیز بدی نباشد. اما از یک دوره‌ای به بعد باید بیشتر  روی یک حوزه تخصصی خاص تمرکز کرد.

3- در زمینه مهارت‌ها و روابط اجتماعی ضعیف هستم و باید خود را در این زمینه‌ها تقویت کنم.

پست های مرتبط

6 دیدگاه در “چالش ده‌ساله توسعه فردی من: ده سال داشتم چه غلطی می کردم؟!”

  1. حسين

    با سلام و درود
    چالش بسيار بسيار جالبي بود و بنده رو به اين واداشت كه همين موارد رو واسه خودم هم تست كنم.
    با تشكر فراوان
    حسين هاديان كمرودي

    1. محسن

      سلام و درود حسین جان. ممنون که سر زدی. خوشحالم که مورد توجه ات واقع شد. موفق باشی.

  2. با سلام
    از این نوشته من واقعا آموختم؛ دقیق و جامع. خیلی خوب بود و فکر می کنم من خودم کم کاری های زیادی داشته ام و این روش شما می تواند برای من دستاورد های زیادی داشته باشد
    دیشب هم من درباره همین چالش؛ پیشنهاد دیگری مطرح کردم (که البته به دقت پیشنهاد شما نیست. پیشنهادی که به عنوان نوار مغزی ده ساله در کنار عکس های ده ساله منتشر کردم؛ آدرس کوتاه آن این است:
    http://zaman.link/pic10

    شاید بتوانی آن را هم انجام بدهی و نموداری از روند گذشته داشته باشی.
    از آشنایی با شما خوشحالم دوست متممی من
    با مهر
    سجاد سلیمانی

    1. محسن

      سلام آقای سلیمانی عزیز. بنده از دور به شما به شما ارادت دارم و مطالب خوب شما را دنبال می کنم. این مطلب را هم حتما می خونم. خوشحالم که مطلب بنده برای شما مفید بوده. برقرار باشید.

  3. مرتضی

    سلام
    ممنون که تجربه‌ی خودتون رو با ما در میان گذاشتید.
    گفتم برای ثبت آمار کتاب‌هایی که می‌خونید و نگه داشتن تعداد و صفحه و اینا، شاید عضو شدن در سایت goodreads.com و استفاده از امکاناتش بتونه کمکتون بکنه.
    ممنون

    1. محسن

      سلام . سپس از توجه شما. من یکی دو سال اخیر، سعی میکنم عملکردم رو ثبت کنم اما قبل از اون چیزی رو ثبت نمی کردم. گودریدز هم خوبه و فرصت بشه دوس دارم فعال بشم در اون. تشکر.

دیدگاه خود را بنویسید