کتاب Long Tail اثر Chris Anderson

از وبلاگ بابک یزدی

… مدتی پیش کتاب Long Tail اثر Chris Anderson را تهیه کردم و خواندم…

با این نوع نمودار می‌توان پدیده‌های بسیاری را در دنیای اطرافمان مدل کرد. پدیده‌هایی که شاید اگر به آن‌ها دقیق‌تر نگاه نکرده باشیم مدل‌های دیگری را برای توصیفشان به کار بریم.

به عنوان مثال به آمار فروش فیلم‌های سینمایی اگر دقت کنیم احتمالاً با چنین پدیده‌ای مواجه‌ایم که فیلمی با اختلاف به فروش می‌رود(نقطه A نمودار بالا). بعد از این فیلم، فیلم دوم که با نقطه B نمایش داده شده، مثلاً نصف فیلم اول به فروش رفته و دومین فیلم پرفروش سال است. به همین ترتیب فیلم سوم (نقطه C)، یک سوم فیلم اول و فیلم چهارم و فیلم پنجم نیز به همین منوال  کسری از فروش فیلم اول هستند.

کتاب Long tail این پدیده را توضیح می‌دهد که به دلایل زیادی دنیای دیجیتال به زنده شدن آن دم بلند چه از نظر «اقتصادی به صرفه شدن» و چه از نظر «دیده‌شدن و پیدا شدن» کمک می‌کند و البته این تنها زنده شدن ساده نیست و ابعاد اقتصادی و فرهنگی بزرگی دارد.

قبلاً تمام چیزها در قسمت «سر» نمودار قرار داشت جایی که پرفروش‌ها یا پربیینده‌ترین‌ها یا پرخواننده‌ترین‌ها قرار داشتند البته هنوز هم ما پرفروش‌‌ترین‌ها و پرخواننده‌ترین‌ها داریم.

اما داستان دنیای امروز کمی متفاوت است.

امروز شاید به شما فرصت ندهند تا در برنامه نود (پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون) ظاهر شوید تا بیننده‌های میلیونی را تصاحب کنید. اما با ضبط ویدئویی مثلاً در آپارات امکان این را خواهید داشت که شاید چند ده هزار نفر یا چند صد نفر یا حتی به تعداد انگشتان دست شما را ببینند. مهم این است که شما «گوشه مخصوص» به خود را دارید و جایی در «دم‌بلند» پیدا کرده‌اید.

امروز هر کسی می‌تواند گوشه‌ای در وب یا پلتفرم‌های اجتماعی پیدا کند و در آن بنویسد بعضی پرخواننده می‌شوند و نزدیک به «سر» ماجرا و عده‌ای در کافه‌ای دنج می‌نشینند با تعدادی مشتری همیشگی، که همان سبک «همیشگی» را طلب می‌کنند…

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *