دانشجویان رشته اقتصاد کشاورزی برای شغل چه کنند؟

دانشجویان اقتصاد کشاورزی این سوال را زیاد از من پرسند، چون نگرانی زیادی از پیدا کردن شغل پس از دوران دانشجویی دارند.
متاسفانه به علت ضعف آموزش اقتصاد کشاورزی در ایران (که بیشتر بر محفوظات تاکید دارد تا مهارت‌های مورد پسند بازار) و تنگناهای بازار کار، برای پیدا کردن شغل، صرفا اتمام موفقیت‌آمیز دوران تحصیل و گرفتن مدرک نمی‌تواند کارگشا باشد.
بنابراین دانشجو باید به جای تمرکز صرف روی فرآورده تحصیل (مدرک) روی مسیر و فرآیند تحصیل (دوران دانشجویی) تمرکز کند و هر چه بیشتر این فرآیند را پربارتر کند.
بنابراین دانشجویان اقتصاد کشاورزی اگر دغدغه شغل دارند باید دوره و فرآیند تحصیل را فرصتی برای کسب مهارت‌های مورد پسند بازار قرار دهند.
باید پروژه/مقاله/پایان‌نامه/رساله خود را به سمتی ببرند که هر چه بیشتر مهارت کسب کنند. واضح است که در میان اساتید هم باید دلسوزی بیشتری خرج کنند و به جای تاکید بر مطالب انتزاعی و غیرکاربردی، دانشجو را به سمت مهارت‌آموزی هدایت کنند.

برخی مهارت‌هایی که دانشجو می‌تواند در دوران تحصیل یاد بگیرد و مورد تقاضای بازار نیز هست، از این قرارند:

✅نگارش و نویسندگی در جهت تولید محتوا
✅انواع مهارت‌های مربوط به زبان انگلیسی
✅نرم‌افزارهای مختلف مانند ورد، اکسل، اکسس، ایویوز، استاتا، متلب، r، spss.
✅زبان‌‌های برنامه‌نویسی مانند پایتون
✅مهارت‌های آماری، تجزیه و تحلیل داده‌ها و داده‌کاوی، هوش تجاری و ..
✅مهارت‌های کشاورزی مانند زراعت، باغبانی، زنبورداری و …
✅مهارت‌های حوزه بازاریابی مانند بازاریابی دیجیتال، روان‌‌شناسی فروش
✅ارزیابی طرح‌های اقتصادی، نوشتن طرح توجیهی، کار با نرم‌افزار کامفار

البته شاید برخی بگویند این مهارت‌ها خارج از دانشگاه هم یاد گرفت. بله درست است اما مزیت دانشگاه شاید این باشد که اولا امکانات رایگان، دسترسی به اساتید، زمان کافی و تمرکز بیشتر فراهم می‌کند و این امکان را می‌دهد که در صورت هوشمندی و برنامه‌ریزی، همزمان هم مدرکی بگیری و هم مهارتی کسب کنی.

همچنین برخی دانشجویان می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح تحصیل را پله‌ای برای مهاجرت و استفاده از فرصت‌های مناسب خارج از کشور قرار دهند.

هر چند این مطلب برای دانشجویان نوشته شده است اما می‌تواند برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد یا دکتری دارند نیز قابل‌استفاده باشد.

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید