انجام همزمان چند کار، چه وقت مطلوب است؟ چه وقت، نامطلوب؟

چندکارگی (چندوظیفگی) در شرایط زیر مطلوب است:

1- انجام همزمان چند فعالیتِ مکمل یکدیگر.

بعضی از فعالیت ها لازم است یا بهتر است با هم انجام شوند تا نتیجه بهتر شود؛ چون یکی از آنها تقویت کننده یا کامل کنندۀ دیگری است.

مثال: برای بسیاری از افراد گوش کردن موسیقی هنگام ورزش کردن یا غذا خوردن نشاط بیشتری به همراه دارد.

 

2- انجام یک فعالیت دشواری انجام فعالیت دیگر را کم می کند.

این مورد می تواند در ذیل مورد قبلی تقسیم بندی شود.

مثال: فردا امتحان دارید و مجبور هستید درس بخوانید اما واقعا حسش نیست! البته بهتر این است که حس خوب پیدا کنید و با تمرکز بالا درستان را بخوانید اما همیشه این کار امکان پذیر نیست. در این شرایط، چت کردن با جنس مخالف در حین مطالعه، اگر چه کیفیت مطالعه را کاهش می دهد اما از دشواری مطالعۀ صرف می کاهد و انجام این کار را برایتان ممکن کند!

3- انجام همزمان چند فعالیت مستقل از یکدیگر

در برخی از  موارد، انجام یک فعالیت تأثیری بر عملکرد و بهره وری فعالیت دیگر ندارد، چون مخلِّ یکدیگر نیستند، تداخل ندارند و در تضاد با یکدیگر نیستند.

مثال: گوش کردن به پادکست در حین سفر.

 

چندکارگی (چندوظیفگی) در شرایط زیر نامطلوب است:

1- انجام همزمان چند فعالیتِ مخلّ یکدیگر

در برخی از  موارد، انجام یک فعالیت بر عملکرد و بهره وری فعالیت دیگر اثر منفی دارد؛ به طوری که مجموع بهره-وری حاصل از دو فعالیت نسبت به وضعیت تک- کارگی کمتر است.

مثال: گشت زدن در اینستاگرام در حضور مهمان، اگر حس بی توجهی را به او القا کند و موجب رنجش او شود، اشتباه است (مگر اینکه لذت تماشای عکسهای اینستاگرام از رضایت خاصر مهمان برایتان مهم تر باشد!)

 

2- انجام همزمان چند فعالیت، انرژی روحی و جسمی را بیش از حد تحلیل ببرد.

در برخی از  موارد، چندکارگی، به خستگی جسمی و فرسودگی روحی حاصل از آن نمی ارزد.

مثال: همزمان با چک کردن ایمیل هاتان سعی می کنید تلفنی پاسخگوی مشتری تان باشید و از نظر خودتان انجام این دو کار به صورت همزمان، با کیفیت قابل قبول امکان پذیر است. اما پس از پنج دقیقه از این اتفاق، احساس می کنید آن آرامش روحی تان را از دست دادید. با خودتان می گویید: انجام همزمان این دو کار مگر چند دقیقه مرا از نظر زمانی جلو انداخت؟ آیا استمرار این خستگی های روحی بر سلامت روانی من و همچنین بر کیفیت سایر کارهایم اثر منفی نمی گذارد؟

پست های مرتبط

یک دیدگاه در “انجام همزمان چند کار، چه وقت مطلوب است؟ چه وقت، نامطلوب؟”

  1. […] بی‌ حوصله می‌شویم؟ پاسخ: چندکارگی، به‌ویژه به علت استفاده از گوشی […]

دیدگاه خود را بنویسید